Základní škola a mateřská škola Tasovice
Základní škola a mateřská škola Tasovice - BAREVNÁ ŠKOLA

Komunikuji - 1. část projektu

30. 11. 2023

Celoškolní projekt v roce 2023/2024 dostal název: NA SVĚTĚ NEJSEM SÁM. Jeho cílem je
osobnostní a sociální výchova žáků s důrazem na rozvoj komunikačních dovedností žáků a
vytváření jejich osobních postojů. Motto první část projektu znělo: KOMUNIKUJI.
Komunikace = dorozumívání se = sdělování – mezi dětmi a dospělými, mezi vrstevníky a
kamarády, mezi uživateli sociálních sítí … Komunikace jako téma ve všech třídách prolínala výukou v období 20. – 30. listopadu 2023, přičemž vrcholem projektového období se staly mezitřídní prezentace právě 30. listopadu 2023. Jednotlivé třídy v ročníku se věnovaly různým tématům, která měla rozšířit schopnosti dětí správně a bezpečně komunikovat se svým okolím.

Prvňáčci si první část projektu KOMUNIKUJI velice užili. Děti z 1. A zahrály dvě varianty
pohádky O veliké řepě. První byla klasická a druhá veršovaná. Děti z 1. B měly za úkol
sledovat rozdíly mezi zpracováním obou pohádek. U dětí zvítězila veršovaná, vtipná varianta pohádky. Děti z 1. B předvedly zpěv, recitovaly básně a nakonec zahrály pohádku Boudo, budko... Nakonec si všichni dali vánoční čaj perníčky. Byl to krásně strávený předvánoční čas. Mgr. Dagmar Súkupová a Mgr. Růžena Mikuličová


Žáci 2. A společně nacvičili a předvedli dramatizaci pohádky O Koblížkovi. K představení si
sami vyrobili i krásné kulisy a doplňky z papíru. Představení se moc povedlo a pohádku
krásně převyprávěli. Žáci z 2. B pak vystoupili s písničkami. Vystoupení doplnili doprovodem na triangl, dřívka a další rytmické nástroje. Na kytaru se o doprovod postaral pan učitel 2. B. Potlesku se dočkali jak žáci z 2. A, tak i žáci z 2. B. a nakonec si obě třídy zazpívaly i pár písní společně. Bronislava Gábrišová a Mgr. Pavel Synek

 

Třeťáci si zahráli zajímavou komunikační hru: Najdi někoho kdo… Cílem této hry bylo
lépe poznat své spolužáky z ročníku. Žáci si  vzájemně  odpovídali na předem připravené
otázky na pracovním listu, pod které sbírali podpisy svých spolužáků. Hra žáky zaujala a
všichni objevovali nové společné zájmy. Mgr. Vlasta Harenčáková a Mgr. Vladislava Sedlářová


Žáci 4. A společně nacvičili loutkové představení pohádky O Koblížkovi. Krásné loutky
z papíru si sami vyrobili, pohádku krásně převyprávěli. Návštěvu u dětského lékaře zdramatizovali žáci ze 4. B. Účinkující předvedli chování v čekárněvyšetření zraku v ordinaci pediatra. Věrohodná představení všech tří skupinek herců byla odměněna velkým potleskem. Mgr. Jana Luskačová a Mgr. Veronika Matoušková


Člověk nebývá rád sám. Patří do rodiny, mezi příbuzné, kamarády, spolužáky nebo do
sportovního kroužku. Postupně se seznamujeme s jinými lidmi, poznáváme je, zjišťujeme o
nich různé informace, sami prozrazujeme mnohé o sobě. Páťáci při školním projektu
zjišťovali u vybraného kamaráda/kamarádky z druhé třídy různé zajímavosti: oblíbené jídlo, nejpopulárnější školní předmět, domácího mazlíčka, záliby, jaké povolání by si zvolili atd. Po desetiminutovém vyzvídání následoval úkol: Představ kamaráda ostatním spolužákům. Společně objevili, že mají doma psy i kočky, nejoblíbenějším předmětem je tělocvik, z barev vítězí černá a modrá. A vyzkoušeli si, že společná činnost s jinými lidmi může být i zajímavá. Mgr. Taťána Fantová, Josef Durajka a Mgr. Jaroslava Bínová


Žáci šestého ročníku se zaměřili na média. Prostřednictvím scének coby moderátoři
Televizních novin nebo odborníci na média, kybernetiku a sociální sítě představili
spolužákům, co to média vlastně jsou, kdy a kde vznikla a jaké mají funkce. Posluchači se
dozvěděli, že tisk je nejstarším médiem, že existuje seriózní a bulvární tisk a že je mezi nimi
velký rozdíl ve způsobu sdělování informací. Nejvlivnějším médiem v současné době je
internet. Mnoho dětí tráví na počítači či mobilním telefonu téměř veškerý svůj volný čas. Ke
komunikaci s ostatními, k zábavě i k získávání informací využívají právě internet či sociální
sítě. To s sebou nese mnohá rizika v podobě kyberšikany, zneužití osobních údajů, závislosti nebo třeba i zdravotních problémů. Proto je třeba vyplnit svůj volný čas i jinými činnostmi, například sportem. Žáci do svých scének vtipnou formou zařadili i kvízy či reklamy a zpestřili tím svá vystoupení. Bylo vidět, že si šesťáci  prezentace projektu užili, vzájemně spolupracovali, a tak dostávají palec nahoru! Mgr. Kristýna Sabáčková a Mgr. Kamila Reischlová

 

Sedmáci se sešli, aby se dozvěděli něco více o sociálních sítích. I když v nich chatují denně,
novinky si raději připomněli. 7. B připravila přehledně informace o pěti základních sociálních sítích, jako je Tik Tok, Facebook, Snapchat a další. Objasnili, kdy vznikly, co je na nich dohledatelné, kdo je provozuje. Ve druhé půli si žáci 7. A  připravili krátké a působivé prezentace na téma: Nebezpečí sítí. Společně se svojí třídní učitelkou Mgr. Schenkovou všechny sedmáky provedli záludnostmi a nástrahami virtuální reality. Poté se rozdělili do skupin, kdy každá skupina vypracovala svůj Vykřičník s nejzákeřnějšími nebezpečími komunikace po sítích. Závěrečné zhlédnutí reálného videa na téma Kyberšikana se vrylo do paměti a vyústilo v divokou diskusi, že žijeme v reálném světě a nesmíme na to zapomínat. Mgr. Alena Schenková a Mgr. Tamara Bulantová

 

Žáci 8. ročníku se při společné práci učili, že do slovníku patří i slovo NE. Říci NE není
sobecké, je to v pořádku. Neodmítáme totiž osobu, ale určitou věc (žádost), která pro nás
může být nepříjemná, nebo dokonce škodlivá. V rámci projektu se osmáci seznámili s různými způsoby odmítání a v krátkých scénkách si tyto způsoby vyzkoušeli. Na závěr proběhla diskuse, která byla zakončena krátkým videem na téma Komunikace. Mgr. Jana Fajkusová a Mgr. Pavel Karaščák


Deváťáci řešili náročné téma: Fake news. Žáci 9. B si vzali úvodní slovo o tom, jak a čím se můžou falešné zprávy šířit mezi lidmi. Měli s sebou autentické ukázky – malou televizi, rádio, telefony, notebook. Dále předvedli, jak takovou falešnou zprávu vnímá například důchodce, badatel, nezkušený junior či všeznalec. Každý jinak, po svém a každý si danou informaci může přibarvit podle svého. O základních pojmech a jejich významu – Fake news, dezinformace, hoax, misinformace informovali žáci z 9. A. Všichni pak zhlédli kratičký dokument o falešných zprávách a jejich dopadu na člověka. Společnými silami všichni vytvořili tematický plakát a v závěru hodiny se ještě stihla rozvinout diskuze. Mgr. Naděžda Kotrnetzová a Mgr. Petra Lattnerová

Datum vložení: 1. 12. 2023 13:24
Datum poslední aktualizace: 3. 12. 2023 14:49
Autor: Správce Webu

Základní škola

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Digitalizujeme školu

Obědy školákům 2023

Obědy školákům 2023

Jazyková škola P.A.R.K.

Jazyková škola P.A.R.K.

Záchranný kruh

Pomoc při výskytu a řešení šikany

Doučování žáků

Kniha 50 let školy

k prodeji v kanceláři školy

kniha školy

Předpověď počasí

dnes, čtvrtek 2. 5. 2024
slabý déšť 19 °C 13 °C
pátek 3. 5. slabý déšť 13/8 °C
sobota 4. 5. jasno 21/7 °C
neděle 5. 5. zataženo 22/10 °C

Mapa

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:4
DNES:322
TÝDEN:1737
CELKEM:329044

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie